maanantai 17. maaliskuuta 2014

Mitäs tänään syötäisiin?

Lupailin infoa myös IBS:n ruokavaliosta eli siitä ainoasta hoitomuodosta. Periaatteessa ruokavalio kuulostaa niinkin helpolta kuin tiettyjen hiilihydraattien välttäminen.

IBS:n kanssa nauttia paljon kuituja, kunhan ne ovat liukenemattomia. Suositeltuja ovat pellavansiemenet, ns. kiellettyjen listalla on muun muassa vehnäleseet. Myös ripuliin taituvaisen kannattaisi pitää huolta kuitujen saannista, sillä vatsa toimii parhaiten kuitujen avulla. Tärkeää on myös saada hyviä rasvoja eli huoletta voi käyttää salaatinkastikkeena oliiviöljyä.
Mutta jos radikaalia muutosta tarvitsee ruokavalioon, niin kannattaapi käydä ravitsemusterapeutin puheilla. 

IBS:ästä kärsivän kannattaa välttää FODMAP-hiilihydraatteja. FODMAP (Fermentable Oligo-Di-Monosaccharides and Polyols) -hiilihydraatit ovat hiilareita, jotka eivät imeydy ohutsuolessa vaan kulkeutuvat paksusuoleen, jossa bakteerit käyttävät niitä ravinnokseen samalla kaasuja muodostaen. Noh, kuulostaa helpolta, pelkkää hiilareitten välttelyä. Vaan kun ei. FODMAPeihin kuuluvat fruktoosi (hedelmät, hunaja), laktoosi, fruktaanit (sipulit, vehnä), sokerialkoholit (sorbitoli, ksylitoli, tietyt hedelmät) ja galaktaanit (pavut, linssit), mikä tekee vältettävien aineiden listan melko pitkäksi. Esimerkiksi, meidän blogimme taustakuva edustaa hedelmiä, joita ei tule syödä. Kaikkien FODMAPien välttäminen ei ole toki mahdollista eikä välttämättä tarpeellista, mutta vähentämisestä on eniten hyötyä.

FODMAPeista sipulia ja valkosipulia suositellaan kokonaan vältettäviksi, ja itse lisäisin myös pavut kokonaan vältettävien listalle (varmastikin ilmiselvistä syistä). Jotta saisitte vähän viitettä, millaisia tuotteita kannattaa välttää, ja mitä suosia, päätin listata niitä alle.

Vältä/vähennä näitä:
  • linssit
  • artisokka
  • parsa
  • kaalit
  • aprikoosi
  • kirsikka
  • nektariini
  • vesimeloni
  • luumu
  • vehnä (etenkin kotimainen)
  • hunaja
  • sokerittomat karkit
  • "vatsajogurtit" (esim. Activia)
  • alkoholi
  • laktoosia sisältävät maitotuotteet
  • pehmeät juustot
Syö näitä:
  • porkkana
  • kurkku
  • peruna
  • pinaatti
  • kana
  • nauta
  • tonnikala
  • banaani
  • mustikka
  • hunajameloni
  • kaura
  • pähkinät
  • riisi
  • vaahterasiirappi
  • kovat juustot
Listat ovat pitkät molemmissa, joten tässä on vain muutama esimerkki. Lisää ainesosia voi lukea täältä ja täältä. Näistäkin sivuista toki huomaa sen, että näkemyksiä on erilaisia ja pitää vain löytää omalle vatsalle ne sopivimmat. Jos kuitenkin haluaa nähdä mallia siitä, miten IBS:stä kärsivä voisi syödä, voi katsoa tämän ruokavalioesimerkin, jonka Potilaan lääkärilehti on tehnyt.


Ruokavaliolla on tosiaan suurin merkitys ärtyneen suolen oireyhtymän hoitoon. Ruuan lisäksi olisi hyvä liikkua säännöllisesti ja stressata mahdollisimman vähän, mutta ainahan nämä eivät ole mahdollisia.

Ei kommentteja: